Sund Sol

D-vitamin er med til at sikre en rigtig balance i dit immunsystem, men de fleste af os får for lidt af det livsvigtige vitamin – især i de lange, mørke vintermåneder.

Lægevidenskaben har allerede dokumenteret effekten af D-vitamin i forbindelse med dine cellers, knoglers og organers generelle sundhedstilstand.

Når D-vitamin depoterne er fyldte, er kroppen meget mere modstandsdygtig overfor en række kræftsygdomme, knogleskørhed, diabetes og en lang række andre sygdomme. Men også dit psykiske velbefindende påvirkes negativt, hvis du er i underskud.

Man kan få dækket cirka 10 % af sit behov ved at spise alsidigt og sundt, men da hovedkilden til D-vitamin kommer fra solens stråler, er det afgørende, at man sørger for at komme ud i sollyset.

I dag arbejder og lever de fleste af os indendørs og får derfor ikke den nødvendige mængde sollys, der skal til for at opretholde et optimalt niveau af D-vitamin. Derfor råder førende eksperter os til at gå i solen én til to gange om ugen.

Vidste du, at solarielys er 100 procent det samme som solens lys?

Uafhængige forskere har konstateret flere helbredsmæssige fordele ved solbadning i solarier, f.eks.: Øget knoglemassedensitet [Tangpricha et al., 2002], nedsat risiko for brystkræft [Yang et al., 2011], nedsat risiko for livmoderkræft [Epstein et al., 2009], nedsat risiko for blodpropper [Lindqvist et al., 2009], og nedsat risiko for diabetes [Lindqvist et al., 2010].

Solariebrug stimulerer dannelse af D-vitamin. Få minutters solbadning i et moderne solarium kan stimulere dannelsen af 10,000-20,000 IU D3-vitamin [Holick, 2002; Moan et al., 2009; Porojnicu et al., 2008].

Siden er udviklet af MG Stærk